Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Porodní asistentka a reprodukční zdraví
KUBIŠOVÁ, Kristýna
Bakalářská práce se zaměřuje na reprodukční zdraví v souvislosti s činností porodní asistentky. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá definicí reprodukčního zdraví, fyziologií lidské reprodukce, menstruačním cyklem, potřebou sexuální a reprodukční výchovy. Dále vysvětluje fungování veřejného zdravotnictví a preventivních prohlídek v rámci primární péče v České republice. Charakterizuje se zde práce porodní asistentky, její kompetence a význam v rámci prevence. Detailněji jsou popsány i faktory, které reprodukční zdraví ovlivňují, jako je věk, strava, užívání návykových látek, stres a další. Bakalářská práce se dále věnuje i plánování rodičovství, zdravému početí, popisuje druhy antikoncepčních metod a zmiňuje i informace o neplodnosti. Pro praktickou část byl stanoven cíl, kterým bylo zjistit názory studentů VŠ a žáků SŠ na výuku o reprodukčním zdraví. Dále měla práce stanoveny dvě hypotézy, které zněly následovně. Hypotéza 1: Studenti vysokých škol vnímají potřebu výuky o reprodukčním zdraví od porodní asistentky více než žáci středních škol. Hypotéza 2: Ženy vnímají potřebu výuky o reprodukčním zdraví od porodní asistentky více než muži. Zvolen byl kvantitativní sběr dat, pro který byl sestaven dotazník. Dotazník obsahoval celkem 41 otázek (31 uzavřených, 8 polouzavřených, 2 otevřené). Rozšířen byl v online podobě pomocí aplikace Google forms. Výzkumný soubor tvořilo 210 respondentů. Byli to žáci středních škol (3. a 4. ročník) a studenti vysokých škol různého zaměření. Výzkumný vzorek byl tedy tvořen studenty ve věku od 17 do 27 let z různých krajů České republiky. K vyhodnocení dat byl využit Fisherův přesný test, skrze který se posuzovaly stanovené hypotézy. Hladina významnosti byla stanovena na hodnotu alfa = 5 % (0,05). H1 se nepotvrdila. Bylo prokázáno, že zájem o výuku reprodukčního zdraví mají studenti nezávisle na středoškolském a vysokoškolském studiu. Nepotvrdilo se ani tvrzení, že tuto výuku vyžadují od porodní asistentky. H2 se potvrdila. Prokázalo se, že ženy vnímají potřebu výuky o reprodukčním zdraví od porodní asistentky více než muži. Z výzkumného šetření vyplynulo, že by se podle 87 % (182) respondentů měla tématika reprodukčního zdraví zařadit do školních osnov. 5 % (11) respondentů by problematiku reprodukčního zdraví do školních osnov nezařadilo a 8 % (17) respondentů neví. Výzkumné šetření prokázalo, že studenti by přijali za svého ideálního vyučujícího externího člověka se vzděláním o reprodukčním zdraví. Externí vyučující vzdělaný v problematice by byl vhodný pro 78,5 % (124) studentů, 8,2 % (13) studentů by pro výuku zvolilo lékaře. Pro 6,3 % (9) studentů by byl ideální vyučující v dané škole a pro 5,1 % (9) studentů by byla vhodná porodní asistentka. 1,9 % (3) studentů by jako ideálního vyučujícího přijalo někoho jiného. Práce a získané výsledky by mohly sloužit jako podklad pro sestavení plánu a materiálů k výuce a různým přednáškám pro studenty.
Pregnant in Lima: female body, social stratification and urban space
Přibyláková, Martina ; Brož, Luděk (vedoucí práce) ; Sokolová, Věra (oponent) ; Hrešanová, Ema (oponent)
Jak je zkušenost těhotenství v patriarchální společnosti ovlivněna socioekonomickým statusem těhotných žen? Dosud se kvalitativní studie zaměřovaly především na vliv socioekonomického statusu ve zdravotní péči a nezamýšlené početí u chudých adolescentek. Na základě 17měsíční srovnávací etnografie provedené v Limě, hyper-stratifikovaném hlavním městě Peru, se tato dizertační práce zabývá zkušenostmi žen s různými socioekonomickými dispozicemi, a to včetně početí, potratu a (inter)personální žité zkušenosti těhotenství. Disertace využívá koncept reprodukčního habitu s cílem reflektovat dispozice žen různého socioekonomického statusu. Tyto dispozice, genderované a třídně specifické, jsou chápány jako embodiment institucí: instituce patriarchátu a zdravotnických institucí. Reprodukční dispozice/rozdíly ve formování těhotenství související se statusem jsou v disertaci identifikovány zejména ve čtyřech oblastech: (i) okolnosti početí žen především z hlediska (ne)záměrnosti, jejich reprodukčního věku, partnerské situace (integrity) a (ne)opuštění mužem (desertion). Socioekonomicky odlišné okolnosti početí produkují psycho-fyziologicky odlišné lidské subjekty. (ii) Ženský reprodukční habitus je dán dvojím standardem v přístupu k bezpečnému potratu, který je v katolickém Peru ilegální. Vzhledem k tomu, že...
Prenatální sny tchämong v Koreji
Mudruňková, Kateřina ; Zemánek, Marek (vedoucí práce) ; Löwensteinová, Miriam (oponent)
Cílem této práce je představit tchämong, tedy korejský sen o početí, který v případě správného výkladu poskytuje snícímu člověku informaci o početí a dalších vlastnostech dosud nenarozeného dítěte. Práce v úvodu zasazuje tchämong do širší kategorie snů o početí, a poté se zaměřuje na jeho specifika v rámci korejské kultury. Stěžejním cílem práce je doložit ukotvenost tchämongu v systému tradičních představ, praktik a mýtů, které působí jako hlavní faktor pro uchování této tradice i v současné době, přičemž hlavní pozornost je věnována tchämongu v rámci těhotenských praktik a představ a úzkému vztahu tchämongu a mýtů, který se projevuje zejména v jeho symbolice.
Představy předškolních dětí o početí a narození
ZELENKOVÁ, Kristýna
Tato bakalářská práce se věnuje dětem předškolního věku v oblasti sexuální výchovy a představám dětí o početí a narození. Teoretická část se zabývá sexuální výchovou a vším co se sexuální výchovou úzce souvisí jako jsou principy, cíle, meze, postavení rodiny a postavení mateřské školy v sexuální výchově. Také se dále věnuje předškolnímu období, emočnímu vývoji, socializaci, vývoji identity, sexuálnímu vývoji a sexualitě. Zabývá se také tématem sexuality v dnešní dětské literatuře. Závěrem teoretické části je zmíněn RVP PV v souvislosti se sexuální výchovou. V praktické části se bakalářská práce věnuje kvalitativnímu výzkumu. Výzkum je realizovaný za pomoci strukturovaných rozhovorů se třemi dětmi a následně jejich rodiči. Cílem práce je, přiblížit se představám dětí předškolního věku o početí a narození. Významnou roli hraje zkušenost s narozením mladšího sourozence.
Prenatální sny tchämong v Koreji
Mudruňková, Kateřina ; Zemánek, Marek (vedoucí práce) ; Löwensteinová, Miriam (oponent)
Cílem této práce je představit tchämong, tedy korejský sen o početí, který v případě správného výkladu poskytuje snícímu člověku informaci o početí a dalších vlastnostech dosud nenarozeného dítěte. Práce v úvodu zasazuje tchämong do širší kategorie snů o početí, a poté se zaměřuje na jeho specifika v rámci korejské kultury. Stěžejním cílem práce je doložit ukotvenost tchämongu v systému tradičních představ, praktik a mýtů, které působí jako hlavní faktor pro uchování této tradice i v současné době, přičemž hlavní pozornost je věnována tchämongu v rámci těhotenských praktik a představ a úzkému vztahu tchämongu a mýtů, který se projevuje zejména v jeho symbolice.
Otázky začátku a konce lidského života
ČADOVÁ, Marie
Tato práce se zabývá etickou problematikou početí, těhotenství a potratů v první části a v části druhé pak etickou problematikou smrti a umírání. Jedná se o mezní situace, které jsou součástí lidského života. První část mapuje počátek lidského a snaží se nalézt odpovědi na otázky, které souvisejí s početím, umělým oplodněním, náhradním mateřstvím a potraty. Popisuje etické paradoxy, ke kterým dochází. A hodnotí je z pohledu medicíny, etiky, psychologie a práva. Druhá část popisuje konec lidského života v různých podobách. Rozebírá zabití, sebevraždu a eutanazii z hlediska psychologie, lékařství práva a etiky. V závěru popisuje paliativní péči, která je vhodnou alternativou k eutanazii.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.